Sociale Verkiezingen in tijden van Corona: geen verder uitstel, wel enkele aanpassingen

De sociale verkiezingen werden in mei uitgesteld naar november omwille van de Corona-pandemie. In november slaat die harder toe dan in mei. Toch worden de verkiezingen niet nog eens uitgesteld. Wel wordt het stemmen per brief en het elektronisch stemmen aangemoedigd.

Een wet in die zin is in de maak. U leest er hier meer over.

Corona-crisis: bijkomende administratieve verplichtingen voor sommige werkgevers en gebruikers

Sinds 24 augustus 2020 zijn gebruikers en werkgevers uit welbepaalde sectoren verplicht mee te werken aan het systeem van contactopsporing. Zij moeten bijkomende administratieve verplichtingen vervullen wanneer zij samenwerken met werknemers of zelfstandigen die in het buitenland wonen of die daar verblijven.

SOCIALE VERKIEZINGEN GAAN DOOR TUSSEN 16 EN 29 NOVEMBER 2020

De verkiezingsprocedure, die startte in december 2019, werd vanaf dag X+36 opgeschort omwille van het uitbreken van de Corona-pandemie. De Nationale Arbeidsraad adviseerde al op 24 maart 2020 om de verkiezingen van het jaar 2020 te laten doorgaan in de periode van 16 tot 29 november 2020. Dat advies is nu gevolgd. Bij koninklijk besluit van 15 juli 2020 is die periode bepaald als de periode waarin de verkiezingen moeten doorgaan. Tezelfdertijd zijn een aantal modaliteiten bepaald over de manier waarop de nieuwe verkiezingsdatum moet vastgesteld worden. Het KB is verschenen in het Belgisch Staatsblad op 22 juli 2020.

Daarnaast is een wetsvoorstel goedgekeurd dat het mogelijk maakt om alsnog te kiezen voor elektronisch stemmen. De wet is nog niet gepubliceerd, maar verwacht wordt dat dit eerstdaags gebeurt.

In dit blogbericht verneem je hierover meer.

DE CONSUMPTIECHEQUE IS EEN FEIT

Het werd al een tijdje aangekondigd en is nu ook omgezet in wetgeving: werkgevers kunnen hun werknemers comsumptiecheques met een waarde van maximum 300 euro toekennen. De werknemers kunnen die besteden in welbepaalde zaken. De consumptiecheques zijn, onder bepaalde voorwaarden, vrijgesteld van socialezekerheidsbijdragen en van belastingen. Zij vormen dus een erg interessante verloningsvorm.

Opzeg en tijdelijke werkloosheid wegens overmacht COVID-19: nieuwe regels

Tijdens de corona-crisis maken heel wat werkgevers gebruik van het stelsel van tijdelijke werkloosheid wegens overmacht “COVID-19”. Sommige werkgevers gingen intussen ook over tot opzegging van de geschorste arbeidsovereenkomst of hadden al opgezegd vóór de crisis en hebben daarna gebruik gemaakt van het stelsel van tijdelijke werkloosheid. De opzeggingstermijn loopt in principe gewoon verder tijdens een periode van tijdelijke werkloosheid wegens overmacht. Maar daar komt verandering in.

Vrijwillige Corona-overuren: hoe te gebruiken?

De regering heeft in het bijzondere-machtenbesluit van 27 april 2020 een aantal maatregelen genomen die ervoor moeten zorgen dat de tewerkstelling in de kritieke sectoren tijdens de Corona-crisis kan worden gegarandeerd.

Samenwerken met onderaannemers: het belang van het formulier A1 (UPDATE)

Het Europees Hof van Justitie heeft in haar arrest van 2 april 2020 verduidelijkt wanneer een rechter een A1 formulier buiten beschouwing mag laten wanneer hij vermoedt dat die verklaring frauduleus verkregen werd. Het Hof bevestigde hierbij de beperkte draagwijdte van haar eerdere rechtspraak hierover.

CORONA EN DE SOCIALE VERKIEZINGEN: UITSTEL MET BEGELEIDINGSMAATREGELEN

Het werd al een tijdje aangekondigd, maar het is nu officieel: de sociale verkiezingen gaan niet door in mei 2020, maar worden uitgesteld. De wet die dat regelt, is donderdagavond gestemd. Het koninklijk besluit dat de nieuwe verkiezingsperiode vastlegt, moet nog gepubliceerd worden. Maar het staat zo goed als vast dat de uitgestelde verkiezingen zullen doorgaan in de periode tussen 16 en 29 november 2020.

In dit blogbericht verneem je hierover meer.

Wat is social distancing? De do’s-and-don’ts op de werkvloer uitgelegd

Sinds de verspreiding van het Corona-virus in ons land klinkt het begrip social distancing bekend in de oren. Het verplicht afstand houden geldt als één van de belangrijkste maatregelen die werden opgelegd door de regering om de verspreiding van het coronavirus te beperken. Voor ondernemingen die de continuïteit van hun activiteiten willen verzekeren is het cruciaal om social distancing op een werkbare en effectieve manier toe te passen. In deze blogpost bespreken we hoe dit het best kan gebeuren.

EEN GEWAARSCHUWD WERKGEVER IS ER TWEE WAARD! HANDHAVING VAN DE CORONAMAATREGELEN: SPECIFIEKE RICHTLIJNEN OP SOCIAAL VLAK

Het College van Procureurs-generaal, dat de taak heeft een coherent strafrechtelijk beleid uit te werken, geeft in haar Omzendbrief 06/2020 van 25 maart 2020 uniforme richtlijnen voor de gerechtelijke handhaving van de coronamaatregelen die zijn opgelegd door het Ministerieel Besluit van 24 maart 2020 (tot wijziging van het Ministerieel Besluit van 23 maart 2020). Er worden in de omzendbrief “specifieke richtlijnen op sociaal vlak” gegeven.

OVERHEID KOMT WERKGEVERS TEGEMOET IN TIJDEN VAN CORONA-CRISIS : TIJDELIJKE WERKLOOSHEID VOOR ALLE WERKNEMERS WORDT GEMAKKELIJKER

Gisteren berichtten we jullie over de CAO nr. 147 die de Nationale Arbeidsraad sloot om tijdelijke werkloosheid wegens economische redenen voor bedienden gemakkelijker te maken. Deze CAO nam niet alle problemen weg. Zo was het onduidelijk welke werkgevers zich konden beroepen op overmacht om tijdelijke werkloosheid voor arbeiders en bedienden in te voeren en welke werkgevers dat niet konden en hun toevlucht moesten nemen tot tijdelijke werkloosheid wegens economische redenen.(…)

NATIONALE ARBEIDSRAAD KOMT WERKGEVERS TEGEMOET IN TIJDEN VAN CORONA-CRISIS : TIJDELIJKE WERKLOOSHEID VOOR BEDIENDEN WORDT GEMAKKELIJKER

Sinds de vorige grote crisis, met name de bankencrisis in 2008, kunnen werkgevers ook voor de bedienden tijdelijke werkloosheid wegens economische redenen invoeren. Maar, in tegenstelling tot wat geldt voor tijdelijke werkloosheid wegens economische redenen voor arbeiders, moeten een aantal voorwaarden en formaliteiten vervuld worden. (…)

DE IMPACT VAN EEN NO-DEAL BREXIT OP UW PERSONEEL: OUDE WIJN IN NIEUWE ZAKKEN

De Brexit is een feit. Hoe het Verenigd Koninkrijk en de leden van de Europese Unie uit elkaar zullen gaan, is nog onzeker. Tot eind 2020 verandert er vrijwel niets. Tijdens die overgangsperiode blijft het vrij verkeer van personen, diensten en goederen gewaarborgd. De overgangsperiode zal gebruikt worden om te onderhandelen over nieuwe afspraken die ingaan vanaf 1 januari 2021.

Vrijwillige overuren: onbekend maakt onbemind?

In 2017 werden de vrijwillige overuren toegevoegd aan de wettelijke punctuele afwijkingen op de maximale arbeidsduur. Drie jaar laten blijken werkgevers blijken systeem van de vrijwillige overuren niet of niet goed te kennen.

SOCIALE VERKIEZINGEN 2020: Wie mag de verkiezingsprocedure voortijdig stopzetten?

Alle ondernemingen die de tewerkstellingsdrempel van 50 of 100 werknemers bereiken, moeten de procedure voor de sociale verkiezingen starten. In sommige gevallen mag die procedure volledig stopgezet worden en moeten er geen verkiezingen georganiseerd worden. In andere gevallen moeten de verkiezingen enkel doorgaan voor bepaalde werknemerscategorieën en worden de verkiezingen gedeeltelijk stopgezet.

Mag een werkgever een geheime camera installeren? Kunnen camerabeelden gebruikt worden als bewijs in geschillen met werknemers?

Het Europees Hof voor de Rechten van de Mens besliste op 17 oktober 2019 in een Spaanse zaak dat een werkgever die in strijd met de toepasselijke wetgeving in het geheim camera’s installeerde, het recht op privacy van de werknemers niet schond. De door de geheime camera’s genomen beelden kunnen, volgens het Hof, als bewijs door de werkgever gebruikt worden.

Houdt deze uitspraak een vrijgeleide in voor Belgische werkgevers om in het geheim camera’s te installeren? Dat is een al te voortvarende conclusie.

SOCIALE VERKIEZINGEN 2020: The days after

Dit blogbericht kijkt naar de toekomst. Welke verplichtingen heeft u als werkgever eens de verkiezingen zijn doorgegaan en het verkiezingsresultaat bekend is? En wat met de bescherming van de werknemers die bij de vorige verkiezingen in 2016 wel werden verkozen, maar bij de verkiezingen ofwel geen kandidaat waren ofwel niet verkozen raakten? En wat als u in 2016 wel verkiezingen organiseerde, maar dat in 2020 niet moest doen?

Mag je als werkgever de professionele e-mails van je werknemers lezen?

In een arrest van 20 mei 2019 besliste het Hof van Cassatie dat een werkgever de toestemming van de werknemer nodig heeft om zijn professionele e-mails te mogen lezen. Artikel 124 van de Wet van 13 juni 2005 betreffende de elektronische communicatie bepaalt immers dat niemand zonder de toestemming van alle bij de communicatie betrokken personen met opzet kennis mag nemen van het bestaan van informatie van alle aard die via elektronische weg is verstuurd en die niet persoonlijk voor hem bestemd is.